Zakażenia w obiektach służby zdrowia stanowią znaczną część kosztów funkcjonowania szpitali, powodują także ogromne koszty ekonomiczne oraz społeczne. Według WHO drobnoustroje lekooporne (raportowane w Polsce już jako 40% ogółu zakażeń szpitalnych), to jeden z największych problemów cywilizacyjnych w zakresie zdrowia ludzi. Według WHO do 2050 r. na świecie z tego powodu rocznie będzie umierać aż 10 mln ludzi!
Pandemia Covid-19, która w ciągu pierwszych 2 lat spowodowała około 6 mln zgonów – daje nam przerażające ostrzeżenie przed tym ryzykiem.
Skuteczna redukcja zakażeń, to mniejsze koszty działania placówek służby zdrowia oraz większe bezpieczeństwo epidemiologiczne personelu medycznego oraz pacjentów.
Technologia ActivePure® to rozwiązanie, które może pomóc zrewolucjonizować przeciwdziałanie problemowi zakażeń. W tym także szczególnie groźnym zakażeniom szpitalnym, wywoływanym przez lekooporne superbakterie.
Technologia działa zupełnie inaczej niż stosowane do tej pory rozwiązania związane z dezynfekcją. Działa nasycając pomieszczenia aktywnymi formami tlenu w analogiczny sposób, w jaki robi to natura z powietrzem na zewnątrz budynków. Nasycone w ten sposób powietrze staje się czynnikiem zapobiegającym transmisji drobnoustrojów. Poprzez ciągłą, 24h redukcję patogenów jednocześnie z powietrza i z powierzchni, które z tym powietrzem mają kontakt, technologia błyskawicznie eliminuje problem u źródła jego powstawania.
Wymogi prawne dla szpitali
Zapobieganie szerzeniu się zakażeń jest wymogiem ustawowym
Placówka medyczna ma obowiązek zapewnienia pacjentowi bezpieczeństwa pobytu.
Kierownicy podmiotów leczniczych oraz inne osoby udzielające świadczeń zdrowotnych są obowiązani do podejmowania działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych
Obowiązek ten polega w szczególności na ocenie ryzyka, monitorowaniu czynników alarmowych oraz całościowym zarządzaniu procedurami, w tym dekontaminacji wyrobów medycznych oraz powierzchni i urządzeń.
Podmioty medyczne jako pracodawcy mają obowiązek zastosowania wszelkich dostępnych środków organizacyjnych i technicznych mających na celu ochronę zdrowia pracowników przed zakażeniem
Ustawowy obowiązek udzielania pacjentom pomocy medycznej przez pracowników szpitala „nie może być utożsamiany z takim ich ryzykiem zawodowym (…), które wyłącza odpowiedzialność pracodawcy za brak zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy ”.
Aby zmniejszyć ryzyko zakażeń, przepisy prawa nakładają na podmioty wykonujące działalność leczniczą dodatkowy wymóg, aby instalacje i urządzenia wentylacji mechanicznej i klimatyzacji były czyszczone lub dezynfekowane nie rzadziej niż co 12 miesięcy.
Uchybienia powyższym obowiązkom narażają kierownictwo oraz szpital na ryzyko sankcji oraz kosztów odpowiedzialności cywilnej i zawodowej. Na ocenę dochowania należytej staranności przez placówkę medyczną, wpływ ma m.in. zachowanie odpowiednich standardów dotyczących bezpieczeństwa i higieny. Dotyczy to zarówno warunków pracy członków personelu medycznego, jak i warunków pobytu pacjentów na terenie placówki.